1.2.2020 – C9 – Kako nastane led?

Že kmalu na začetku meseca januarja se je pri otrocih pojavilo vprašanje »Kako nastane led?«, ki je nastalo kot posledica večkratnega pripovedovanja in obiskovanja otrok drsališča, tako v Krškem, kot v Čatežu. Odločili smo se, da skupaj odidemo pogledati drsališče v Krškem. Otroci so strumno in urno premagovali korake do starega mestnega jedra, saj so bili močno motivirani. Kmalu smo prišli do drsališča. Otroci so hitro opazili cevi ter napravo, »skozi katero prihaja mrzel zrak, ki ohlaja led na drsališču. Vodo za le-tega pa so pripeljali gasilci.« Seveda smo ga tudi preizkusili – kar brez drsalk, s čevlji. Otroci so drseli po ledu, preprosto uživali in na njihovih licih je bil narisan velik nasmeh –  vse tja do ušes. Po koncu ogleda drsališča smo se odločili, da odidemo do naše enote Pravljica ter tam pozdravimo tamkajšnje otroke ter se z njimi poigramo na njihovem igrišču. Otroci so nas z veseljem sprejeli medse, naši otroci pa so hitro vzpostavili stik z njimi.

Naslednje dni se je v jutranjem krogu razvnel pogovor in otroška domišljija je bila na vrhuncu. Otroci so nosili knjige od doma ter iz knjižnice, si jih ogledovali, … Otroci so takoj vedeli, da je led določena oblika vode, a kako pa le ta nastane? Podali so naslednje ideje:

  1. »Led nastane tako, da damo vodo v hladilnik«.

Pri realizaciji ideje smo za pomoč poprosili naše kuharice, ki so za en dan shranile vodo v hladilnik. Naslednji dan smo si pogledati, kaj se je z vodo zgodilo. Nič, voda ni zamrznila, samo hladnejša je bila. Otroci so takoj aktivirali svoje možgančke in podali odgovor, da voda ni zamrznila, ker v hladilniku ni bilo dovolj mrzlo.

  1. »Led nastane tako, da damo vodo v zamrzovalnik«.

Zopet smo odšli do naših kuharic in jih poprosili, da nam tokrat vodo shranijo v zamrzovalnik. Ja, tokrat je »poskus« uspel.

  1. »Led nastane tako, da damo vodo v senco.«

V manjšo in večjo posodo smo natočili vodo in ju postavili v senco. Naslednji dan smo opazovali, kaj se je zgodilo. Voda v manjši posodi je čisto vsa zamrznila, voda v večji pa ne. Otroci so razmišljali in podajali odgovore, čemu je temu bilo tako.

  • »Z ledom lahko slikamo.«

Otroci so podali predlog, da lahko z ledom tudi slikamo. »Hm, v redu. Ampak, kako?«, je bilo moje vprašanje. »Ja, Anita, tako… S čopičem daš barvo na led in potem z ledom slikaš.« Pa smo to tudi storili.

  • »Iz leda lahko izdelamo stolp, iglu, …«.

Otroci so izrazili željo, da bi iz leda kaj sestavljali. Ampak zato je bilo le-tega potrebno prinesti od doma, saj ga v vrtcu tolikšno količino ne moremo narediti. Nalogo so opravili samo nekateri otroci, še enkrat se zahvaljujem mamici, ki je bila pripravljena oditi po led v bližnji lokal. Otroci so med igro z ledom uživali, koncentracija in vztrajnost sta bili na višku,  iz leda so sestavljali najrazličnejše skulpture, igra se je končala šele, ko se je led popolnoma stalil.

Medtem ko smo prebirali pravljico »Rezka premaga led«, se je pri otrocih pojavilo vprašanje: »Kaj je to hokej?«. Na spletu smo poiskali posnetek hokejske tekme ter otroški dokumentarec o hokeju, ter si ju preko projektorja tudi ogledali.

Pri otrocih se je pojavilo vprašanje: »Kaj se je zgodilo z našim ribnikom?« Pa smo se odločili, da si ga pojdemo ogledati. Voda v ribniku ni čisto zamrznila, tudi račke so še plavale v njem. Med njimi je bila tudi naša »Rezka«, ki je vztrajno premagovala pot po ledu.

Vrhunec našega projekta pa je doletelo naše male šolarje, ki so se v sklopu programa Mali sonček udeležili tečaja drsanja na krškem drsališču. »Trenirala« jih je kar naša Maja, ki ima opravljen tečaj rolanja. Otroci so se preko različnih iger spoznavali z osnovami drsanja.

Skozi celoten projekt smo se igrali z vodo. Otroci so prelivali, pretakali, mešali barve, …

Izvajali smo različne poskuse z vodo:

  • Plava/potone

Različne predmete smo dali v vodo, predvidevali kaj se bo zgodilo in nato zapisali ugotovitev.

  • (Ne) plavajoče jajce

Pripravili smo si dva kozarca z vodo. V oba smo dali jajce, v eno izmed čaš pa dodajali še sol in opazovali, kaj se pri tem dogaja (jajce v čaši z vodo potone, v časi s soljo pa plava).

  • Mokro slikanje

Opazovali in predvidevali smo vpijanje in razlivanje obarvane vode. Otroci so opazovali, kako se barve mešajo med seboj.

  • Slikanje s tušem

Otroke sva seznanili z novim likovnim materialom – tušem. Otroci so imeli pripravljen list formata A3, ki smo ga prepognili po polovici. Eno polovico so otroci »premazali« z vodo in mokro slikali, druga stran je ostala suha. Otroci so opazovali, kako barva potuje po vodi, ko so se slike posušile, pa so opazili, kako se je barva z vsakim potovanjem po listu spreminjala (iz črne je nastala siva, nato svetlo siva in na koncu čisto bela).

  • Mešanje tekočin

Želeli smo ugotoviti, kaj se bo zgodilo z oljem, detergentom za pomivanje posode in sirupom, če ga zmešamo z vodo. Otroci so opazovali poskus, ga predvidevali in narisali ugotovitve.

Ob koncu smo želeli še ugotoviti, katera tekočina se bo hitreje pretakala. Za poskus smo uporabili vodo, olje, detergent za pomivanje posode ter med. Takoj smo ugotovili, da voda teče najhitreje, med pa najpočasneje.

Moram priznati, da so naju otroci presenetili. Prav vsi so razmišljali, podajali ideje in predloge za igro ter dejavnosti. Nekako lahko rečem, da so otroci pri tem projektu »zacveteli«. Projekta o vodi pa tukaj še ni konec, nadaljeval se bo v naslednjih mesecih – kako in do kod, pa bomo še videli.

Otroci 9. skupine z Anito in Majo

Zapisala: Anita Planinc, dipl.vzg.pred.otrok

 

 
 
 
 
 
 
 
Dostopnost